بنر رامش خواب

راهنمای خرید پرده؛ نکات قبل از خرید پرده که باید بدانید

مهدیه منصوری آخرین بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 8 دقیقه

مقدمه

در این مقاله درباره راهنمای خرید پرده به طور کامل صحبت کرده‌ایم.پرده‌ها به‌ عنوان یکی از جذاب‌ترین عناصر دکوراتیو فضای مسکونی و اداری، اگر درست انتخاب شوند، تاثیر شگفت‌انگیزی بر زیبایی، روشنایی و حتی ابعاد ظاهری فضای بسته می‌گذارند. به همین خاطر خیلی‌ها برای آنکه دستی به سر و روی خانه یا دفتر کار خود بکشند و در عین حال با کمترین هزینه بیشترین تغییر را رقم بزنند، خرید پرده را به تهیه انواع مبلمان جدید یا بازسازی‌ های پرهزینه ترجیح می‌دهند. اما قبل از تصمیم‌گیری در مورد سبک و رنگ پرده‌ها، نکات خرید پرده هست که باید برای انتخاب بهترین گزینه در نظر داشته باشید. در ادامه به ۱۱ مورد آنها اشاره می‌کنیم.شوروم گردی تلاش کرده‌است تا در این مقاله یک راهنمای خرید پرده را با شما به اشتراک بگذارد.

۱. پرده رسمی یا غیررسمی و کژوال؟

ایده خرید پرده

ایده خرید پرده

بهترین حالت ممکن حین انتخاب سبک پرده‌ها، هماهنگی آنها با چیدمان اتاق است؛ چه رسمی و چه غیررسمی. مدل پرده، متریال، رنگ و الگوی انتخابی تا حد زیادی به رسمی یا غیررسمی بودن آن کمک می‌کند. برای مثال پرده‌های چین‌دار از جنس ابریشم انتخاب بهتری برای یک پذیرایی و نشیمن رسمی است؛ در حالی که پرده‌های تخت و بدون چین از جنس لینن یا کتان گرما و صمیمیت بیشتری به اتاق‌های معمولی می‌بخشد.

۲. انتخاب رنگ و طرح پارچه پرده

یکی دیگر از نکات خرید پرده، تصمیم‌گیری در مورد رنگ و طرح پارچه است. اگر سایر عناصر اتاق پوشیده از طرح‌های مختلف‌اند، پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب پرده‌های ساده و یکدست جلوی شلوغی بیش از حد را بگیرید. اما اگر فضا ساده و خلوت به نظر می‌رسد، انتخاب پارچه طرح‌دار با الگوی زیبا، جذابیت بصری محیط را بیشتر می‌کند. ترجیحا رنگ‌هایی انتخاب کنید که با دکوراسیون کلی اتاق هماهنگ باشند. رنگ‌های گرم می‌تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

۳. راهنمای خرید پرده و انتخاب جنس پارچه پرده

انتخاب جنس پرده

انتخاب جنس پرده

قبل از انتخاب و خرید پرده در مورد کاربرد آن تمام‌ و‌ کمال فکر کنید. پارچه‌های سبک علی‌رغم ظاهر شیک، معمولا پوششی که انتظار دارید را ندارند. در عین حال مدیریت پرده‌های ضخیم و سنگین دشوارتر است؛ به‌ خصوص اگر قرار باشد هر روز چندین بار آنها را باز و بسته کنید.

اگر به‌ دنبال یک پارچه پرده معمولی می‌گردید، پلی استر‌ و اگر به‌ دنبال یک پارچه مجلل می‌گردید، ابریشم را پیشنهاد می‌کنیم. کتان به‌ خوبی جلوی نور را می‌گیرد، پنبه از دوام زیادی برخوردار است و مخمل یک عایق عالی برای حرارت، نور و صداست.مخمل یکی از جنس‌هایی می‌باشد که میتوان در راهنمای خرید پرده‌ به آن توجه ویژه‌ای داشت.

۴. نورگیربودن اتاق و شفافیت پرده

قبل از هر چیز به این فکر کنید که دوست دارید فضای اتاق چقدر نورگیر باشد. پرده‌های توری و شفاف نور زیادی از خود عبور می‌دهند و فضای رمانتیک‌تری ایجاد می‌کنند؛ با این حال حریم خصوصی خوبی در اختیارتان نمی‌گذارند. برای آنکه کنترل بیشتری روی نور محیط داشته باشید، می‌توانید سراغ پرده‌های نیمه‌شفاف با بافت محکم‌تر بروید که تمام نور را از خود عبور نمی‌دهند. اگر هم به دنبال مسدودکردن کامل تابش نور هستید، خرید پرده فیلتر نور با لایه عایق را امتحان کنید.

۵. انتخاب تاج پرده

انتخاب تاج پرده

انتخاب تاج پرده

مرحله بعدی که یکی از نکات خرید پرده است، انتخاب نوع تاج پرده است که ظاهر نهایی پرده را تکمیل می‌کند. دوست دارید قسمت بالایی پرده به‌ صورت چین‌دار با حلقه‌های فلزی به میله پرده وصل شود و ظاهر ساده‌تری داشته باشد یا کتیبه‌های منبت‌کاری‌شده با ظاهر رسمی و کلاسیک و یا نوستالژیک را می‌پسندید؟ با توجه به سبک و سیاق دکوراسیون اتاق مورد نظر، مدل تاج پرده را هوشمندانه انتخاب کنید.

۶. حریم خصوصی اتاق

نوع پارچه پرده میزان حریم خصوصی شما در اتاق را تعیین می‌کند. برای فضاهای شخصی مثل اتاق‌خواب بهتر است سراغ پارچه‌هایی بروید که پنجره را به‌ طور کامل می‌پوشانند. اما برای طراحی اتاق نشیمن یا دفتر کار خانگی که می‌خواهید دل‌بازتر به نظر برسد، پارچه‌های شفاف‌تری انتخاب کنید که نور را به‌ طور کامل مسدود نکند. طبیعتا در این فضاها میزان حریم خصوصی مورد نیاز به‌ مراتب کمتر از اتاق‌خواب است.

۷. پرده آستردار یا بی آستر؟

انواع آستر پرده

انواع آستر پرده

مسئله مهم بعدی که در راهنمای خرید پرده به آن توجه می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد آستردار یا بی‌آستر بودن پرده است. پرده‌های آستردار یک لایه اضافه پشت پنل اصلی دارند که نه‌ تنها وزن و ساختار بیشتری به پرده جلویی می‌بخشد، قدرت پوشش‌دهی آن را بالا می‌برد و در مواقع دلخواه جلوی ورود نور خورشید را می‌گیرد. پرده‌های بدون آستر بیشتر برای اتاق کار و شرایطی مناسب‌اند که بخواهید با هر نسیم پرده‌ها حرکت کنند و احساس مطبوعی به فضا ببخشند.

۸. طول و ابعاد پرده

در دکوراسیون مدرن امروزی پرده‌های بلند که از سقف شروع می‌شوند و روی زمین می‌ریزند، بیشتر طرفدار دارند. اما شما می‌توانید حین خرید پرده ابعاد دلخواه خود را سفارش دهید. استفاده از پرده‌های بلند سقف خانه را بلندتر و انتخاب پرده‌های کوتاه و جمع‌و‌جور سقف‌های خیلی بلند را متعادل‌تر نشان می‌دهند. در کنار این موارد دقت کنید که انتخاب پرده بلند برای پنجره‌های بالای رادیاتور انتخاب خوبی نیست یا اگر پنل کولر بالای پنجره قرار می‌گیرد، بهتر است تا حد امکان سراغ پرده‌های سقفی نروید.

۹. نیاز به اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی

این مورد کاملا سلیقه‌ای است. اگر ساده‌ پسندید و علاقه‌ای به تجملات ندارید، می‌توانید اکسسوری‌های مخصوص مثل والون پرده، منگوله‌ها، گیره‌ها و غیره را کنار بگذارید و فقط یک پارچه ساده انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید دست‌تان برای باز و بسته کردن پنجره باز باشد و پرده‌ها همیشه مرتب به نظر برسند، استفاده از اکسسوری‌ها و گیره‌های تزیینی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۰. موقعیت پرده روی پنجره

انتخاب پرده مناسب

انتخاب پرده مناسب

موقعیت پرده روی پنجره یک فاکتور بسیار مهم است که بر اندازه پارچه‌ای که باید بخرید تاثیر می‌گذارد. برای اکثر پنجره‌ها ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر فاصله از بالای پنجره کافی است. اما اگر به چشم عنصر دکوراتیو به آن نگاه کنید، می‌توانید صرف‌ نظر از ابعاد پنجره، یک ضلع اتاق را کاملا با پرده بپوشانید. قبل از آنکه تصمیم نهایی را بگیرید، انواع پرده با ارتفاع مختلف را در موقعیت موردنظر امتحان کنید تا به بهترین انتخاب برسید.

۱۱. الزامات نگهداری و مراقبت از پرده

و آخرین راهنمای خرید پرده که باید به آن توجه کنید، الزامات نگهداری و مراقبت از پارچه خریداری شده است که تمیزی و مرتب بودن پرده را تعیین می‌کنند. از فروشنده بپرسید که پارچه انتخابی را می‌توان با ماشین لباسشویی شست و خشک کرد یا فقط باید با دست شسته و در هوای آزاد خشک شود؟ جنس پارچه را از نظر لکه‌پذیری و قابلیت پاک‌شوندگی به‌ خوبی بررسی کنید.

کلام آخر

قبل از انتخاب و خرید پرده جدید برای فضای مورد نظر ابتدا کاربری اتاق، اندازه پنجره‌ها، میزان نورگیربودن، نوع پارچه دلخواه، رنگ‌های موجود در بازار و تمام نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم را مدنظر قرار دهید؛ سپس با توجه به انتظارات‌تان بین خرید پرده‌های آماده یا طراحی و دوخت پرده سفارشی تصمیم بگیرید. فراموش نکنید این تصمیم شما به‌ تنهایی تاثیر چشمگیری بر زیبایی و سبک نهایی اتاق مورد نظر می‌گذارد.می‌تواند برای خرید پرده به بورس پرده در تهران هم مراجعه کنید.

یکی از کاربردهای پرده، تقسیم‌بندی فضای اتاق می‌باشد.اگر نکات دیگری می‌دانید که دانستن آنها به انتخاب پرده بهتر کمک می‌کند، خواهشمندیم در بخش نظرات با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

بنر رامش خواب

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.